Før man kan begynde at tale om udvikling af bordtennisspillerens færdigheder, forudsætter det selvfølgelig, at man er i stand til at fastholde barnet.
Motivationen til at fortsætte med at deltage i noget bygger på tre faktorer, man som træner skal sørge for er en del af ens træning henover sæsonen:
- Fællesskab
- Medbestemmelse
- Udvikling
Bordtennissporten fordrer ikke ligefrem fællesskabsfølelse eller holdånd, træneren er altså nødt til at skabe nogle andre muligheder for børnene i træningen til at danne venskaber. Det kan fx være en god blanding af holdlege og -spil til træning samt sociale arrangementer, hvor der er fokus på at lykkes med noget sammen.
Udvikling er det sidste element i at skabe motivation og ofte den del, der får mest fokus. Der er dog for langt til at opleve væsentlig udvikling i bordtennis til at det er muligt at motivere begynderbørn til at fortsætte, hvis man udelukkende træner med henblik på udvikling af bordtennisfærdigheder.
Det typiske eksempel på et begynderhold, er træning 1×1½ time om ugen. Børnene går sandsynligvis også til minium en anden fritidsaktivitet og har derfor ikke mulighed for at deltage flere gange om ugen. Bruger man al tiden på at køre øvelser, der udelukkende handler om udvikling, vil rigtig mange falde fra relativt hurtigt, da der vil være for lidt fællesskab og for medbestemmelse og der vil være for få succeser.
BTDK anbefaler derfor, at fra en begynder træder ind ad døren i klubben, har træneren et stort fokus på at skabe fællesskab og nye venskaber og på at lytte til begyndernes ønsker. Samtidig skal der stadig flettes små øvelser ind i træningen, der flytter børnenes tekniske niveau, men det skal langt fra fylde halvdelen.
En passende fordeling kunne derfor være at dele træningen op i fire dele:
1. del: Opvarmning – lege (gerne i hold) – fylder 25% af tiden
2. del: Teknisk øvelse (lige efter opvarmning har børnene højest opmærksomhed, derfor er den tekniske del placeret her) – fylder 25% af tiden
3. del: Høj aktivitet (lige efter den tekniske del er opmærksomheden lavest – brug derfor velkendte lege med et højt intensitetsniveau, eller repetition af tidligere tekniske øvelser gerne med et højt intensitetsniveau) – fylder 25% af tiden
4. del: Lege eller konkurrencer (sørg for at alle går derfra med en succes. Det er aldrig en god ide at afslutte med bordtenniskampe, for så er det sidste, halvdelen af dit hold oplever, at tabe)
Når du som træner oplever, at en spiller er fastholdt og gerne vil træne mere, så går du videre til Trin 1
Trin 1 – Hvad bør man kunne efter ca. et år med fokuseret træning. Dvs. efter spilleren er fastholdt i Trin 0 og nu gerne vil træne lidt mere.
Benarbejde:
– Kan udføre basalt benarbejde ifm. kontraøvelser.
Grundteknik:
– Spiller med en batfatning der tillader både fh og bh og ikke bliver en tydelig begrænsning.
– Kan spille kontra i begge retninger med god kontrol med en voksen.
Samspil:
– Kan lave enkle kontroløvelser i flere runder, med en spiller på samme niveau.
– Viser vilje til at samarbejde med både bedre og dårligere spillere.
Serv og retur:
– Kender reglerne for og kan udføre en reglementeret serv.
Fysisk:
– Spilleren har en god basal kropskontrol (kan slå kolbøtter, kan rulle, hinke, balancebom, hoppe, sidesteps m.m.).
Kampspil:
– Kampspil kan være en del af træningen som et moment i mængden – det fremhæves ikke som særligt vigtigt. Det er stadig leg, fx på stort bord, minibord o.lign.
Mentalt:
– Kan holde fokus i en del af træningen.
– Fairplay: Er bevidst om, hvad god opførsel er overfor trænere, med- og modspillere, samt miljøet (fx materiel).
Trin 2 – Hvad bør man kunne efter yderligere ca. et år.
Grundteknik:
– Kan skabe både under- og overskru i bolden, enten ved bordet eller direkte på gulvet.
– Spilleren kan spille kontra og prik mindst 20 gange i træk.
Serv og retur:
– Kan lave en korrekt serv med bh og fh, fra forskellige positioner og i forskellige retninger. Kan desuden lave en hurtig lang serv og en langsom kort.
– Kan eksperimentere med serv langt fra bordet, med lidt skru (fx. økseserv).
Benarbejde:
– Kan indtage en god grundposition ved retur (fokus på ”bat-benets” position/bevægelse).
Mentalt:
– I det små kan tænke over, hvad man godt vil blive bedre til, når træneren spørger ind til det. Der sættes kortsigtede mål for træningen og evalueres på progressionen i træning.
– Kan begynde at sætte små udviklings- og præstationsmål for sæsonen i samarbejde med træneren. Evaluerer mål på progression, ikke resultater.
– Kan holde fokus i det meste af træningen.
Trin 3 – Hvad bør man kunne efter yderligere ca. et år.
Benarbejde:
– Kan gennemføre en øvelse i skyggebordtennis på en måde der ligner hvad de laver ved bordet (eller hvad de vil kunne lave ved bordet). Det gælder særligt bevægelse mellem slag samt balance.
Samarbejde:
– Har prøvet at lave kinatræning med hinanden, og fundet lidt rytme i det.
Grundteknik:
– Kan gennemføre nemmere, regelmæssige øvelser (en i hver osv.) mindst tre-fire runder mod en god blokering.
– Kan lave en loop à en kontra à en loop à en kontra… med forhånd og baghånd.
Fysisk:
– Kan gennemføre basale styrke og konditionelle træningspas, fx cirkeltræning.
Serv og retur:
– Kan variere serven med forskellige typer af skru og længde.
– Kan returnere server hensigtsmæssigt, fx mod underskru og overskru.
– Kan forklare, hvad den taktiske konsekvens af at serve kort eller langt ofte bliver.
Mentalt
– Er bevidst om egne styrker og svagheder.
– Bruger nu målsætning, i samarbejde med træneren, som en fast del af træningen. Evaluerer fortsat på progression i færdigheder, ikke konkurrenceresultater.
– Er i høj grad i stand til at koncentrere sig om øvelserne og holde fokus i et helt træningspas.
Kampspil:
– Har prøvet at spille kampspil til træning med forskellige regler.
– Er klar over reglerne i ”rigtig” kamp.
Trin 4 – Hvad bør man kunne efter yderligere ca. et-to år.
Benarbejde:
– Kan i højere grad mestre bevægelse mellem slag med god balance, herunder bevægelser sidevers og i dybden med tilhørende mellemskridt.
Grundteknik:
– Kan træne kinatræning i længere tid og få god kvalitet i øvelserne.
– Kan gennemføre mere komplekse, regelmæssige øvelser.
– Kan gennemføre simple, uregelmæssige øvelser.
– Spilleren kan lave mindst 5 loops i streg mod en god blokering.
– Spillerne kan lave et godt indspil med hinanden, hvor bolden spilles på det rigtige sted (og i et rimeligt højt tempo).
Fysisk:
– Kan gennemføre mere intense styrke og konditionelle træningspas.
Serv og retur:
– Begynder at arbejde med sit personlige serverepertoire, herunder styrker, svagheder og potentiale.
Taktik:
– Forstår at der findes forskellige spilsystemer.
Samarbejde:
– Kan coache en holdkammerat.
Mentalt:
– Bruger fortsat målsætning som en fast del af træningen. Begynder at se på lidt mere langsigtede mål (med udgangspunkt i spillerens ambitioner og vilje til at investere.
– Kontinuert reflekterer over egne styrker og svagheder og hvilke øvelser, der vil være god at arbejde med for at udvikle sig.
– Efterlever i høj grad normer for god opførsel er overfor trænere, med- og modspillere, samt miljøet (fx materiel).